Debatten » Dit liv » Født tvekønnet - hvad skal man vælge?

Født tvekønnet - hvad skal man vælge?

1. CoyoteUgly Never let the fear of striking out, keep you from playing the game! Profilbillede for CoyoteUgly Indlæg: 209
    15. marts 2012, 19.38 Opdateret d. 15. marts 2012, 19.38

Inspireret af Private Practice, kom jeg til at tænke over; hvis man som forældre føder et tvekønnet barn, hvad vælger man så?

Opererer man barnet, så det får det køn man som forældre ønsker, eller venter man og lader barnet vælge selv som teenager?
    Ligemeget hvad, er det jo et stort dilemma, og jeg tænker at det også er utrolig svært at svare på..

Jeg selv, vil ikke vide hvad der skulle gøres. Ved slet ikke om det er muligt at tage stilling til, før man står i situationen.

Men jeg tror samtidig at vi kan få en spændende debat ud af det
    Så de damer (og herrer), kom friske med jeres bud

2. Skyler Profilbillede for Skyler Indlæg: 8003
    15. marts 2012, 19.40

Er tvekønnede ikke altid "mere" det ene køn end det andet? Hvis jeg husker ret, vælger man vel det køn barnet er mest.

3. Skyler Profilbillede for Skyler Indlæg: 8003
    15. marts 2012, 19.41

Jeg tænker også, man kan vel teste om barnet senere vil udvikle bryster eller ej.

4. Honninghjertet La, la, la, la, la.. Profilbillede for Honninghjertet Indlæg: 3666
    15. marts 2012, 19.43

Jeg tror jeg ville vælge et køn og at barnet derefter kunne blive opereret.
    Det ville jeg vælge af den grund at jeg tror livet som tvekønnet bringer utrolig mange komplikationer med sig og nok også en kæmpe identitetskrise i teenageårene. Endvidere tror jeg at barnet vil opleve megen negativ modgang og måske mobning.

Bagsiden af dette synes jeg er at man ikke kan vide hvilket køn barnet er "oppe i hovedet" og hvis man "vælger" det forkerte køn, kan dette også føre til identitetskrise. Hm ja.

<3
  5. ZaratotheC Profilbillede for ZaratotheC Indlæg: 262
    15. marts 2012, 19.45

Da jeg så overskriften tænkte jeg: "hyggeligt, én der ikke kan vælge om h*n vil være kvinde eller mand"
    On-topic, så ved jeg det virkelig ikke

6. ZaratotheC Profilbillede for ZaratotheC Indlæg: 262
    15. marts 2012, 19.46 Opdateret d. 15. marts 2012, 19.46

Jeg tror dog også at jeg bare ville vælge at køn, da barnet ellers kan blive groft mobbet..

7. Brugeren er slettet.
    15. marts 2012, 19.50

Jeg ville, tror jeg, vælge ét af kønnene. Og jeg ville vælge det køn, som barnet hældte mest til, fysisk og psykisk. Jeg ville simpelthen ikke kunne klare, at barnet skulle igennem sine teenage og ungdomsår som tvekønnet.

8. CoyoteUgly Never let the fear of striking out, keep you from playing the game! Profilbillede for CoyoteUgly Indlæg: 209
    15. marts 2012, 19.52

Ja Ladyfox, man er altid lidt mere det ene, end det andet.. Men ja, synes det er en utrolig svær problemstilling. Men som I andre også siger, så kan det jo skabe en identitetskrise ligemeget hvad..

Haha ZaratotheC - kan godt se hvad du mener. Dog er jeg ikke født tvekønnet, men har tit tænkt over, at jeg burde have været en dreng i stedet.. Men det er en helt anden snak

9. Lulala Who cares. Profilbillede for Lulala Indlæg: 5547
    15. marts 2012, 19.58

jeg tror jeg ville følge lægernes anbefaling først og fremmest. jeg tænker at en kirurg vel har en mening om, hvilken operation der er at foretrække. hvis vi nu forestiller os at det er mig der SKAL tage valget, ville jeg vælge at få en pige. primært fordi jeg ønsker mig en datter og sekundært, fordi jeg tænker at hvis barnet i fremtiden vil få nemmere ved at forholde sig til sit eget køn som pige. hmm.. det er faktisk lidt svært at forklare. men jeg har bare en forestilling om, at feminititet oftere ikke er ligeså vigtigt for kvinder som maskulinitet er for mænd. tænker derfor at barnet ville have nemmere ved at tackle det psykisk.

I was born to be alive...
  10. Brugeren er slettet.
    16. marts 2012, 01.02

Det er godt nok et dilemma. Jeg tror jeg ville vente med at lade barnet operere til det var i puberteten og selv havde en idé om hvilket køn der skulle vælges. Og så måtte vi i samarbejde med lægerne finde ud af, hvad der skulle gøres.

Jeg ville give barnet et navn der passer til både en pige og en dreng. Jeg ville forsøge at vælge neutralt tøj - men det ville jeg nu alligevel. Jeg kan ikke klare alle de lyserøde tylkjoler. Så det ville ikke skade med nogle denim-overalls eller et jogginsæt. Efterhånden som barnet voksede op, kunne det selv begynde at få lov at vælge tøj, og så måtte vi jo se hvad det valgte.

Risikoen ved at vælge forkert, ser jeg som større end at barnet bliver forvirret og får en identitetskrise af at være tvekønnet.

Abonnér på WOMAN nu! Se alle tilbud