Debatten » Kærlighed » Kæreste med ADHD

Kæreste med ADHD

1. Pige246 Profilbillede for Pige246 Indlæg: 3
    18. januar 2012, 09.54 Opdateret d. 18. januar 2012, 09.54

Hej alle

Jeg har en kæreste, som jeg efterhånden har kendt i ca 6 måneder. han er 36 og jeg er 29 år, vi bor ikke sammen.
    Vi har haft mange små problemer løbende, som jeg kan mærke går mig mere og mere på. Han har tidligere fortalt mig, at hans datter fra tidligere ægteskab har ADHD, og han har det i en lille grad, men er ikke dignotiseret. Men iforbindelse med hans datters dignose blev han i samråd med psykologer, familie osv enige om, at det nok stammede fra ham.
    Jo mere jeg læser om det, jo mere kan se, at han har mange træk. Det går mig virkelig på, og helt inderst inde ved jeg ikke, om jeg kan leve med det
    Her er eksempler:
    Han afbryder når man snakker med folk (også mig!)
    Er en ufattelig dårlig lytter, spørger ikke ind til ting osv. Af samme grund virker han meget uinteresseret (og af samme grund har jeg ikke lyst til at fortælle ham ret meget).
    Han glemmer hvad vi har snakket om
    Vender alle samtaler så de handler om ham
    Hvis jeg "kritiserer" ham, siger han ret ofte: Det gør du også, hvad med dig selv osv.
    Føler, at han er misundelig. Feks har jeg gennemgået en operation hvor jeg i starten skulle ligge ned, og jeg derfor skulle "passes" lidt. Jeg var ved ham nogle dage i træk, men var som om, at han ikke rigtig troede på, at jeg ikke måtte gå osv. Og han var derfor ikke til ret stor hjælp. Jeg har ingen opbakning ved vægttab, når jeg feks siger: Woow, jeg løb 4 km i dag uden stop, så siger han: Nå, men du trænger vel til det. Og i den stil konstant.
    HAN må gerne sidde og spille computer/telefon, og knap nok kan give mig et kys når jeg går fordi, men JEG må ikke feks sidde med min mobil.
    Han er samtidig yderst jaloux, kan det også have noget med ADHD at gøre?

Vi har snakket om det mange gange, men der sker ingen ændringer. Men jeg tænker også, at hvis det er pga ADHD, så kan jeg vel ikke "forvente" ændringer?
    Jeg har ikke lyst til at vise ham frem for mine veninder endnu, da jeg synes han er pinlig i sociale sammenhænge når han ikke har fornemmelse for andre mennesker. Jeg har det rigtig skidt med den måde jeg tænker på. Men ved ikke, hvad jeg skal gøre.?
    Er det ikke yderst krænkende, og forlange at han skal søge hjælp, ellers kan vi ikke fortsætte sammen?

Hilsen en yderst frustreret og forvirret pige

2. Brugeren er slettet.
    Brugeren har valgt at slette sit indlæg

Oprindelig besked:

18. januar 2012, 10.04

ADHD handler om hyperaktivitet og koncentrationsbesvær.
    Ud fra de ting du beskriver, kan det sagtens være at en lille del af det skyldes, at han ikke helt har forstået de gængse regler for samvær på grund af ADHD.
    Men overordnet lyder det bare som dårlige manerer og forkælet opførsel. Og det behøver man ikke have en diagnose for at være skyldig i.

3. Brugeren er slettet.

Oprindelig besked:

18. januar 2012, 10.04 Opdateret d. 18. januar 2012, 10.04

ADHD handler om hyperaktivitet og koncentrationsbesvær.
    Ud fra de ting du beskriver, kan det sagtens være at en lille del af det skyldes, at han ikke helt har forstået de gængse regler for samvær på grund af ADHD.
    Men overordnet lyder det bare som dårlige manerer og forkælet opførsel. Og det behøver man ikke have en diagnose for at være skyldig i.

4. Brugeren er slettet.

Oprindelig besked:

18. januar 2012, 10.13

De aspekter du fremhæver, synes jeg ikke kun lyder som ADHD, men som Gokken er inde på dårlige manerer og manglende empati.
    Har du prøvet at konfrontere ham i det øjeblik, det sker? F.eks hvis han afbryder at sige; Undskyld, men jeg er ikke færdig med at tale. Er du sød at vente?
    Hvis du har, hvordan reagerer han så?

5. Pige246 Profilbillede for Pige246 Indlæg: 3
    18. januar 2012, 10.24

Nogle ADHD træk kan også være opmærksomhedssøgende osv. synes jeg at have googlet mig til ?
    Ja, det har jeg prøvet. Jeg bliver bare irriteret på ham når han konstant afbryder, og så siger han at jeg er nærtagende (jeg ved godt jeg kan være dette) og ikke skal blive så sur hele tiden - hvilket jeg så prøver at lade være med.
    Men som regel siger han: Det gør du også selv. Og ellers siger han med sådan en "årrh slap da af stemme" - hvad var det så du ville sige? Nogle gange lader han mig selvfølgelig også bare snakke videre.
    Jeg er begyndt at hælde til bare at sige: Det er ligemeget. Og det er langt fra hver gang at jeg orker sige: Er du sød at vente til jeg er færdig.
    Og han siger, når jeg siger at han ikke virker interesseret, at så længe han er stille, så er han interesseret. men det er bare ikke fedt at snakke uden at få noget tilbage, selvom jeg snakker om mig. Bare et "okay", "det kan jeg godt forstå", "er du sikker" eller i den stil.
    Jeg ER heller ikke den store taler, og bryder ikke ind for at fremhæve mig selv, men det har jeg også fortalt ham, og derfor ville det være dejligt med lidt forståelse og interesse.

6. MajkenH hverdagshygge.dk Profilbillede for MajkenH Indlæg: 170
    18. januar 2012, 11.13

Hej P
    Jeg kan slet ikke genkende de ting du skriver.
    Jeg har selv en kæreste med ADHD, som både er dianostiseret og medicineret en gang imellem.
    Han er den sødeste mand jeg nogensinde har mødt og det er han har ADHD gør bare at han tænker meget mere over hans opførelse og de ting han siger, for netop ikke at såre mig eller andre.
    De eneste tidspunkter jeg mærker ADHD'en på, er f.eks. ved dagligdagsting.
    Han tager lidt længere tid om nogle basale ting, han har hele tiden gang i alt muligt, kan til tider virke stressende og så har han meget koncentrationsbesvær. Han kan til tider også virke irritabel, hvis han ikke lige har fået løbet en tur eller en anden form for sport.
    Jeg vil nok desværre give de andre ret i, at det nok bunder i dårlig opførelse.
    Når han er klar over at han har ADHD og ved hvad hans "brister" er, vil jeg påstå at det er dovenskab og manglende interesse at han ikke ændrer sig.
    Hvis du har mødt hans ekskone (og hans forhold til hendes stadig er godt) kunne du jo evt. tage en snak med hende og høre hendes side.

Så er den endelig oppe at køre: hverdagshygge.dk
  7. Brugeren er slettet.

Oprindelig besked:

18. januar 2012, 11.16

Nej, det er ikke et "ADHD-træk" at være opmærksomhedssøgende. De kan tiltrække sig meget opmærksomhed, men det er ikke altid selvforskyldt.
    Og så er der jo forskel på mennesker, måske din kæreste godt kan lide opmærksomhed og samtidig har ADHD.
    Hvis han ikke har været til udredning endnu og bare er selvdiagnosticeret, så synes jeg, at du skal passe på med at give ADHD skylden for hans opførsel.

Men det lyder da som om, at han kan være temmelig belastende at være i et parforhold med.

8. yellowbird People can take everything away from you, but they can never take away your truth Profilbillede for yellowbird Indlæg: 151
    19. januar 2012, 23.43

Hey

Du skal passe på dig selv, og når du skriver det går dig på, synes jeg du skal overveje at gå fra ham. Lettere sagt end gjort, I know, men bare pas på du ikke mister dig selv

9. Lady_D Lookie Lookie ;) Profilbillede for Lady_D Indlæg: 274
    20. januar 2012, 00.37

Jeg har selv en kæreste med ADHD . ADHD handler ikke kun om hyperaktivitet , og koncentrationsbesvær . Nej , det er næsten en HEL personlighed . Jeg kan godt forstå de ting du beskriver , fordi min kæreste selv har mange af de træk . Nu har jeg været sammen med ham i 2 år . Og ja , det kan godt være svært til tider . Men , jeg vil anbefale dig og læse så meget om det , og sug alt info til dig . Fordi folk med ADHD tit misforstås . Og gøres til , eks dårlige mennesker eller uopmærksomme , voldelige , dumme osv .

Jeg har lært og tackle ham , og ADHD .Ved at give ham plads , lade ham rase ud (osse selvom han kommer til og sige grimme ting) fordi jeg ved at han ikke mener det

Min kæreste er ikke selv på medicin-endnu Men , det skal han forhåbentligt snart

Til sidst vil jeg sige , at folk med ADHD er nogle af de sødeste mennesker jeg har mødt . Selvom , de godt kan virke "ligeglade" , og temperamentsfulde

10. Lady_D Lookie Lookie ;) Profilbillede for Lady_D Indlæg: 274
    20. januar 2012, 00.39

Og der er osse forskellige slags og grader af ADHD . så man kan ikke sammenligne med de, man kender som har diagnosen , i forhold til andre som osse har diagnosen .

Mest læste

Abonnér på WOMAN nu! Se alle tilbud